Se pogajate ali barantate?

Ste kje na lepšem? Držim pesti, da ste. 

 Poletje je čas potovanj. V tem času veliko ljudi odpotuje v južne kraje in arabski svet, kjer je ena izmed najzanimivejših tradicij barantanje. Ta izkušnja je na potovanju lahko prava poživitev in zabaven spomin, če pa se nam to zgodi, ko skušamo na primer prodati rabljen avto, pa pusti precej grenak priokus. 

Verjamem in razumem, da je zlasti pri nakupu rabljenih vozil zares dober občutek, ko malce zbijemo ceno, saj smo dosegli mini zmago. A vendar ima vse svoje meje – če ne drugega, v odnosu do sogovornikov, s katerimi se pogovarjate. Da boste bolje razumeli, kaj imam v mislih, bi vam razložila, kako vidim razliko med barantanjem ter pogajanjem.

Kakšna pa je pravzaprav razlika med barantanjem in pogajanjem? 

 Da pa bo današnji blog obarvan še malenkost bolj počitniško, sem se odločila, da vam poleg odkrivanja razlik, ponudim tudi nekaj kratkih nasvetov za uspešno barantanje – da boste na naslednjem potovanju dobro opremljeni!

 Kaj je pogajanje?

Pogajanje je vnaprej premišljeno dejanje oziroma proces. Imamo predmet pogajanja (denimo avto), o katerem moramo jasno zagovarjati svoje stališče. Vsako pogajanje mora imeti cilj, potrebo in namen. Preden prodamo predmet, moramo vedeti, katera je najvišja, najnižja in najustreznejša cena, da sta z njo zadovoljni obe strani. Na pogajanja se tudi ustrezno pripravimo, predvsem pa skozi celoten proces ohranjamo določen nivo komunikacije, primerno kulturo pogovora in spoštovanje do sogovornika. Pogajanje je najbolj razširjeno v poslovnem svetu (pogajanja za nakup, pogajanja pri plači, …). 

Kdaj pa pogajanje postane problematično? Poglejmo si na primeru. Matej prodaja avto. Postavil je ceno 2.000 €. Oglas sploh ni bil dolgo na spletu, pa je že dobival klice, kot so: »Živjo, ali je to zadnja cena?«, »Oj, jaz ti ponudim 1.000 €, več ti ne dam,« pa SMS: »Koliko se da zbiti ceno?« … Ljudje brezobzirno zbijajo ceno, preden si ponudbo sploh dobro ogledajo in preučijo. 

Če ostanemo pri avtomobilu – preden se odločite pogajati za ceno, preverite specifikacije vozila (v kakšnem stanju je, koliko stanejo rezervni deli, ali ima opravljen glavni servis, dobimo letne gume, vinjeto ,…). Avto lahko primerjate z ostalimi avtomobili enake znamke ali modela. Pogledate, kakšna je cena glede na enako stopnjo ohranjenosti in približno enako prevoženih kilometrov. Šele ko zberete vse podatke, pokličete in se začnete pogovarjati (ne pa pogajati). Pri tem pazite, da ste vljudni in prijazni. Če vas kaj zanima, vprašajte, preden pa se zares vržete v pogajanje, pa si ga oglejte še v živo. 

Pomembno je, da ohranite določen nivo pogovora ter da ustrezno argumentirate, zakaj ste pripravljeni ponuditi manj, kot je napisano v oglasu. Šele takrat (ko boste primerno in prijazno zagovarjali svoje stališče), bo prodajalec na pošten način ‘stisnjen v kot’ in vam bo bolj verjetno spustil ceno, pri tem pa se ne bo počutil izsiljevanega.

 Barantanje – ena izmed najzabavnejših tradicij.  

Na drugi strani pa imamo barantanje. Barantanje je kultura, ki jo še danes ohranjajo v Turčiji, značilna pa je tudi za arabski svet. Barantanje je ‘nujno zlo’ na potovanjih v te dele sveta, saj je del njihove tradicije, prav tako pa je lahko to za nas izjemno zanimiva izkušnja. Trgovec se med barantanjem zabava ter si krajša čas, ponekod pa celo velja, da je nespoštljivo, da sprejmete prvo ceno, ki vam jo ponudi (četudi se vam glede na naše cene zdi povsem sprejemljiva). Ko pomislimo na barantanje, pa se najbrž vsi spomnimo izraza: »Good price for you, my friend, only for you.« 

Pri barantanju naj se vam prav nič ne mudi. Več časa kot si boste vzeli, nižje boste lahko spustili ceno. Prav tako ne pozabite na prijaznost, saj lahko tako dosežete veliko več, prav tako pa lahko ob tem dobite novega prijatelja. 

Vedno vam bo prav prišlo, da se naučite nekaj besed jezika, ki ga govori prodajalec (če ne drugega, vsaj številke). Verjemite, že takoj boste na boljši poti. 

In še nekaj dodatnih nasvetov za uspešno barantanje: 

Pozanimajte se o cenah – odpravite se v trgovine s fiksnimi cenami in preverite, koliko kaj stane. Tako boste bolje lahko ocenili, kaj se vam pri barantanju še splača in do koliko lahko spustite ceno, ne da bi bili že žaljivi. Čeprav se vam zdi, da ste kakšno stvar dobili poceni, pa morda sploh ne veste, da ste jo 3x preplačali – to ugotovite šele, ko jo zagledate na policah lokalne trgovine.  

Bodite vztrajni – ponujeno vsoto dvigajte počasi in če trgovec ne želi popustiti do vam sprejemljive cene, se poslovite.Ta trik ponavadi vedno deluje – če ne drugega, lahko presodite, kako motiviran je prodajalec za prodajo.  

Ne kažite zanimanja – izberite si ceno in vztrajajte pri njej. Če vam je kaj posebno všeč, se ne navdušujte preveč hitro, saj boste tako prav hitro pogoreli. Ostanite mirni in zbrani, veselje nad nakupom pa pokažite šele, ko je predmet že v vaši lasti.

Najbolj pomembno pa je, da barantanja ne vzamete preveč resno. Uživajte v trenutku, zabavajte se in se ne jezite, če bo nekdo drug dobil izdelek po nižji ceni. Konec koncev je vse del potovanj in zabavne izkušnje. 

In še zanimivost: barantanje in dosežena cena naj bi bila odvisna od ure, dneva in tega, koliko je prodajalec tistega dne že prodal, kako dobro je prodal prejšnje izdelke in ali ste njegov prvi kupec. Zato si nikar preveč ne belite glave s tem, koliko ste privarčevali ali zapravili – raje uživajte v zanimivi izkušnji!  

Kaj pa barantanje v Sloveniji? 

V zahodnem svetu je barantanja vedno manj, zato se velikokrat zgodi, da te tehnike delujejo neokusno, kar se rado zgodi pri prodaji prek spleta. Zdi se mi, da večina oglasa sploh ne prebere dobro, pa že želi nižati ceno. Sploh jim ni mar, kaj kupujejo in v kakšnem stanju je izdelek, pomembno je le, da zbijejo ceno in se ob tem počutijo dobro, ker so se res dobro zmenili. ‘Cenkajo’ se za vsak €, za prevozne stroške, v proces nakupa pa vključijo še kup zunanjih pomočnikov, na primer ostale člane družine ali celo prijatelje, ‘kvazi mehanike’ in strokovnjake za avtomobile, ki pridejo na ogled in se vtikajo v vsako podrobnost.

To bi bilo še vse sprejemljivo, dokler ljudje ne postanejo žaljivi. Ko so na primer Mateju pisali za njegov avto ter jim je vljudno napisal, da avta pod to ceno ne bo prodal, so se začeli komentarji, kot so: »Zakaj pa ne? Za več, kot sem ti ponudil, ga itak ne boš prodal,« ali pa: »Kdo bo pa kupil tole podrtijo za 2000 €, pa kje živiš, fant?«

Skratka, ko prodajate, zlasti pa ko kupujete, ohranite primeren nivo komunikacije. Razumem, da vsakdo želi dobro ceno in kakovosten izdelek, a ne pozabite na ustrezno komunikacijo, človeški odnos in veliko mero spoštljivosti. Ostalo raje pustite izkušenim trgovcem v arabskem svetu. 

 Se slišimo. 

V.

Ostale objave

Ah, te vejice…

Kaj pravite na to, da bi si danes privoščili krajšo lekcijo slovenščine? Ne skrbite, ne bom preveč stroga učiteljica, kakršnih se morda spomnite že iz

Čustvena inteligenca

Ste kdaj spoznali osebo, ki je v trenutku vedela, kako se počutite, še preden ste sploh kaj rekli, hkrati pa se je odzvala na način,

S čim prepriča dober govorec?

Kaj je skrivnost odličnih, prepričljivih in samozavestnih govorcev? Maja je zagotovo odlična govorka. Na svoje nastope in predstavitve se vedno dobro pripravi, njena vsebina je

SPOZNAJMO SE

Svetovni splet zmore marsikaj, a prave besede je vedno bolje izmenjati iz oči v oči.